sâmbătă, 9 august 2008

Nu găsesc o justificare interesantă pentru delasarea mea, lipsa de poftă de a scrie. E cald, fiind vară, şi sunt pe autohibernare presupun. În timp ce sutele de turişi ce se prelindă prin fata casei mele se îmbuibă cu saorma, mici şi alte scârboşenii, ascetismul meu este in full bloom ( mai ales cel intelectual). Dar uite că datorită stării asteia de lancezeală toridă l-am descoperit pe Bergman (ruşine mie că atât de târziu!) şi cateva anime noi, plăcute.


Kafka Inaka Isha //// Kafka a Country Doctor

Animaţie de Koji Yamamura după un story, intitulat "A Country Doctor" scris prin 1909, de Franz K.( of course ). Ciudată alegerea de a introduce în titlu numele scriitorului. Iniţial am crezut ca este un fel de omagiu sau o ficţiune avându-l pe “Kafka” drept personaj. Nu citisem povestioara dar mă bucur ca am făcut-o acum, numai bună pentru spleenul de dimineaţă, ân aburi de cafea. Trec peste scurta descriere a “desfaşurării acţiunii” şi mă reped în a lăuda munca lui Yamamura care ne oferă un one man show strălucit. Clap-clap-clap. Stilul este ...lugubru, europenizat, cu un desen născut din întreţesături de multiple linii hiperactive. Nici nu ştiu daca e corectă titulatura “anime”. Cert este că are un grad ridicat de artsy fartsy bine făcut, conformat perfect textului iniţial. Cruzimea, perfidia, tradarea naturii umane sunt prezentificate, în animaţie, prin deformări anatomice şi perspectivale, în succesiune rapidă. Actanţii sunt decorticaţi de a lor persona , lăsându-şi pulsiunile, ororile, senzaţiile, expuse. Acestea sunt exprimate liber în gesturi, minică, acţiuni. Personal caii mi-au părut piesa de rezistenţă. Ei par să acumuleze maximum de straneitate şi de forţă simbolică. Dacă la început, drumul spre damnaţiune, este parcurs în pas alert de două animale pur sânge, în cel spre salvare ele se transformă subit în două mârtoage rebegite, subliniind exemplar impasul şi oroarea. Este adusă, astfel, în actualitate o neputinţă ce o simţim îndeobşte în visele urâte. Se operează în acest registru, claustrofobic, delirant, morbid pe toată durata filmuleţului, în bună unitate de stil, fără scăpări, cu mare delicateţe şi respect pentru ficţiunea originară.

Faptul că suntem martori ai acestei progesii de la text literar la text visual, un proces de circa o sută de ani este un mare privilegiu pentru noi, avatari ai noului mileniu. Să ne aplecăm aşadar cu reverenţă asupra celor douăzeci de minute de suprarealism Yamamura şi asupra unor valorilor literare irefutabile, care, în adevarul lor, nu vor aparţine niciodată trecutului.


“ He is the greatest German writer of our time. Such poets as Rilke or such novelists as Thomas Mann are dwarfs or plaster saints in comparison to him” Vladimir Nabokov - Lectures on Franz Kafka's "The Metamorphosis".

Once one responds to a false alarm on the night bell, there’s no making it good again—not ever” Aici nici nu îndrăznesc să mă avânt la vânătoare de semnificaţii.

3 comentarii:

  1. Nu stiu daca e ok sa ne lasam mesaje offtopic pe post-uri, dar sa zicem, odata ce-am inceput :P

    Am downloadat dumbland, am vazut ceva din el. Mersi, imi scapase. Nu stiu daca e ok, dar am o idee, ce-ar fi daca ai pune link spre torrent, pe "recenziile" pe care le faci.

    RăspundețiȘtergere
  2. daca ai bitcometu sau utorrent istalat atunci -
    http://www.torrentz.com/
    -the ultimate searching page-
    de acolo poti alege tu prin ce sistem vrei sa le iei ( de ex eu imi fac caricarea de pe mininova sau piratebay ) Nu pun linkuri directe pentru ca unii prefera extensiile .avi, unii .mkv; footageul mai comprimat, mai necomprimat,seriile mai la un loc, mai pe episoade etc.
    - Pentru comenturi offtopic poti folosi treehousemonster@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  3. ca am uitat sa ma mai uit... motivatia din spatele sugestiei era lenea.

    RăspundețiȘtergere